Kontrast

Czcionka

A+ A-
Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czerwionce-Leszczynach
Profilaktyka uzależnień w Gminie i Mieście Czerwionka-Leszczyny
Poniedziałek: 16:00 - 18:00 Wtorek: 16:00 - 18:00 Środa: 16:00 - 18:00 Czwartek: 15:00 - 17:00

Uroczystość wręczenia nagród w konkursie „9 miesięcy pełnych miłości” organizowanego w ramach kampanii profilaktycznej „Ciąża bez alkoholu”

30 września 2024 r. w leszczyńskim "Zameczku" odbyło się uroczyste wręczenie nagród laureatkom konkursu "9 miesięcy pełnych miłości" organizowanego w ramach kampanii "Ciąża bez alkoholu".

W czasie uroczystości nagrodzono następujące osoby:

  • I miejsce – Edyta Piecha,
  • II miejsce – Agnieszka Śmieszkoł,
  • III miejsce – Roksana Olechno.

Komisja konkursowa przyznała również dwa wyróżnienia dla:

  • I wyróżnienie - Klaudia Hanak,
  • II wyróżnienie - Justyna Pindur.

W spotkaniu uczestniczyli Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach Celina Cymorek, Zastępca Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązania Problemów Alkoholowych w Czerwionce-Leszczynach Tomasz Oparski oraz koordynator gminnych kampanii profilaktycznych Aneta Chojnacka.

Konkurs był elementem kampanii profilaktycznej "Ciąża bez alkoholu". Miał on na celu przede wszystkim zwiększenie liczby kobiet, które deklarują zachowanie abstynencji w czasie ciąży oraz upowszechnienie wiedzy o szkodliwych skutkach picia alkoholu podczas ciąży z uwzględnieniem Spektrum Płodowych Zaburzeń Alkoholowych (FASD).

Konkurs objęty był patronatem Burmistrza Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesława Janiszewskiego.

Zwycięzcom oraz wyróżnionym gratulujemy!

Realizacja programu rekomendowanego „Wspólne kroki w Cyberświecie” w Szkole Podstawowej Nr 7 w Czerwionce-Leszczynach

Jednym z wiodących działań organizowanych w ramach tegorocznej edycji "Tygodnia Profilaktyki Uzależnień" była realizacja programów rekomendowanych w szkołach podstawowych.

Program "Wspólne kroki w Cyberświecie" ma za zadanie ukształtowanie u dzieci uczących się w trzecich klasach szkoły podstawowej wiedzy i umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z Internetu i innych mediów elektronicznych, a także chronią przed uzależnieniami od nich. Wiodącą strategią profilaktyczną, na której opiera się program, jest kształtowanie umiejętności życiowych dzieci.

Uczniowie oraz rodzice klas trzecich Szkoły Podstawowej Nr 7 w Czerwionce-Leszczynach uczestniczyli w licznych zajęciach rozwijających świadomość prawidłowego używania nowych technologii, zagrożeń cyberświata oraz uczyli się całego szeregu umiejętności miękkich, takich jak: rozpoznawanie własnych emocji, rozpoznawanie emocji innych ludzi, emocje w Internecie, komunikacja, hejt, asertywność.

Trzeba przyznać, że oprócz nauki uczniowie mieli ogromną przyjemność z realizacji programu. Bardzo dobrze się bawili. Było dużo śmiechu i wbrew pozorom, dużo ruchu.

Gminna Olimpiada Profilaktyczna skierowana do szkół podstawowych z terenu Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny

1 października 2024 r., w leszczyńskim Zameczku odbyła się Gminna Olimpiada Profilaktyczna. W rywalizacji uczestniczyły 4 trzyosobowe drużyny - reprezentantki klas szóstych Szkoły Podstawowej Nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Czerwionce-Leszczynach, Szkoły Podstawowej Nr 7 w Czerwionce-Leszczynach, Szkoły Podstawowej w Stanowicach i Szkoły Podstawowej im. Stanisława Ligonia w Książenicach. Olimpiada składała się z serii pytań, uzupełnieniu testu wiedzy dotyczącego profilaktyki uzależnień i wykonaniu ulotki profilaktycznej. Uczestniczki zobaczyły również film pt. „My name is hejt”, a następnie przygotowały wykaz czynności, które mogą wykonać, aby uchronić bliską osobę przed hejtem.

Celem olimpiady było promowanie aktywnego, zdrowego stylu życia, wolnego od nałogów.

Rywalizacja była zacięta i niezwykle wyrównana, a nad poprawnością wykonywanych zadań czuwała komisja jurorów w składzie:
Tomasz Oparski – Zastępca Przewodniczącego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czerwionce-Leszczynach, asp. szt. Przemysław Sowa – dzielnicowy Komisariatu Policji w Czerwionce-Leszczynach, Anna Koniuszy-Marszałek – starszy specjalista pracy socjalnej i koordynator Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach, Ilona Wołowiec – członek Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy Domowej w Czerwionce-Leszczynach oraz Aneta Chojnacka – koordynator gminnych kampanii profilaktycznych.

Emocje były spore, drużyny dzielnie zmagały się z zadaniami, a o ostatecznych wynikach zdecydowały drobne różnice punktowe.

Wyniki:

  • I miejsce - uczniowie Szkoły Podstawowej w Stanowicach: Julia Juda, Zofia Leśnik, Laura Łagosz,
  • II miejsce – uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 7 w Czerwionce-Leszczynach: Sara Kratz, Julia Pałka, Maja Płaczek,
  • III miejsce – uczniowie Szkoły Podstawowej im. Stanisława Ligonia w Książenicach: Emilia Ochojska, Kinga Szewczyk, Maja Benek,
  • IV miejsce 4 – uczniowie Szkoły Podstawowej Nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Czerwionce-Leszczynach: Maja Frelich, Zuzanna Frelich, Nadia Wyżga.

Burmistrz Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny Wiesław Janiszewski wraz z jurorami wręczył zwycięskim drużynom puchary oraz medale. Wszyscy uczestnicy otrzymali upominki i dyplomy z gratulacjami. Podziękowania trafiły również na ręce organizatorek wydarzenia: Anety Chojnackiej, Iwony Ucher, Patrycji Gamza i Barbary Pawliczek z Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach.

Realizacji programu rekomendowanego „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” w Szkole Podstawowej Nr 1 im. Jana Pawła II w Czerwionce-Leszczynach

Program „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej” jest programem profilaktyki uniwersalnej wpisanym do krajowego systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, o potwierdzonej skuteczności.

Dbałość o zdrowie psychiczne uczniów jest równie ważne, jak ich sukcesy w nauce. Często to właśnie wewnętrzne rozterki i lęki uniemożliwiają dzieciom rozwijanie swoich talentów i wykorzystanie w pełni własnych zdolności. Program Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej powstał właśnie po to, aby dać dzieciom wsparcie i narzędzia do radzenia sobie z emocjami i trudnościami. Gdy ktoś się zrani lub skaleczy sięga do apteczki pierwszej pomocy medycznej, by szybko opatrywać rany, zaklejać plastrem zadrapania lub podać leki uśmierzające ból. A co się dzieje, jeśli mamy do czynienia ze zranieniem emocjonalnym?

"Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej" jest potrzebna, by pomóc nie tylko leczyć rany duszy, ale by również odzyskać dobry humor, nadzieję i nabywać odporność psychiczną.

Założenia programu opierają się na koncepcji psychologii pozytywnej Martina Selligmana oraz na koncepcji uważności (mindfulness) opisanej przez Jona Kabat-Zinna. Koncepcja psychologii pozytywnej, koncentruje się na tym, co w człowieku jest dobre i użyteczne, co służy jego zdrowiu i szczęściu. Zgodnie z tym ujęciem program opiera się na założeniu, że ukształtowane na wczesnych etapach edukacji szkolnej umiejętności społeczne i emocjonalne, a także poczucie własnej wartości w znacznym stopniu mogą przyczynić się do zapewnienia zdrowia psychicznego, dobrostanu oraz osiągania sukcesów w szkole i w życiu. Najważniejsze w programie jest więc dążenie do rozwoju takich postaw i cech charakteru dzieci jak: uważność, ciekawość, wytrwałość, życzliwość, wdzięczność i optymizm.

Cele szczegółowe programu:

  • budowanie poczucia własnej wartości i prawidłowej samooceny na podstawie świadomości własnych uczuć i potrzeb,
  • uczenie koncentracji i uważnego, świadomego podejścia do otaczającej rzeczywistości, do siebie i do innych,
  • kształtowanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania bliskich relacji z innymi, rozwijanie kompetencji poznawczych i kreatywności.

Debata profilaktyczna „Seniorze, nie oddawaj nikomu swoich pieniędzy” organizowana we współpracy z Komendą Miejską Policji w Rybniku oraz PKO Bank Polski Oddział 1 w Rybniku oraz Oddział 1 w Czerwionce-Leszczynach

3 października 2024 r. w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach odbyła się debata społeczna "Seniorze, nie oddawaj nikomu swoich pieniędzy". Jej celem było omówienie zagadnień problemowych oraz wymiana doświadczeń uczestników wydarzenia. Debata w głównej mierze poruszała tematykę cyberataków kierowanych w kierunku osób starszych, ze względu na to, że to właśnie seniorzy są bardzo częstym celem cyberprzestępców.

"Celem dzisiejszego wydarzenia jest uwrażliwienie seniorów na to, z jakimi zagrożeniami mogą spotkać się w sferze cybernetycznej, jak i w codziennych sytuacjach. Chcemy dziś powiedzieć o najpopularniejszych metodach, którymi posługują się przestępcy"

- podkreślił mł. asp. Lesław Manderla z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej w Rybniku.

Podczas spotkania policjanci omówili zagadnienia związane z oszustwami cyfrowymi, podkreślając z jakimi metodami oszustw seniorzy mogą spotykać się najczęściej, w tym podawaniu się za funkcjonariusza policji, pracownika banku lub urzędnika. Uczestnicy debaty mieli także okazję wysłuchać prelekcji dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Nie zabrakło również porad, w jaki sposób osoby starsze mogą uchronić się przed oszustwami bankowymi.

"Edukacja - nie tylko dzieci, ale także seniorów jest niezwykle istotna. Musimy mówić o możliwych oszustwach, prezentując jakie błędy można popełnić i jak się przed nimi chronić"

- mówił Dyrektor Oddziału 1 PKO Bank Polskiego w Czerwionce-Leszczynach Andrzej Dziendziel.

"Od wielu lat Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny prowadzi program "Czerwionka Leszczyny przyjazna seniorom", którego celem jest poprawa jakości życia seniorów poprzez zaspokojenie ich potrzeb ale również uatrakcyjnienie ich życia w zakresie usług kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych. W program wpisują się także wszystkie działania, które mają na celu zapewnienie seniorom pomocy w różnych sytuacjach kryzysowych. To również działania profilaktyczne, takie jak dzisiejsza debata"

- podkreśliła Pełnomocnik ds. Społecznych dr Aleksandra Chudzik.

W wydarzeniu wzięli również udział Przewodniczący Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach Artur Sola, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach Celina Cymorek oraz zaproszeni goście.

Konsultacje dla Seniorów pod hasłem „Razem po zdrowe nawyki” (terapeuta uzależnień oraz członek Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czerwionce-Leszczynach)

3 października 2024 r. w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym w Czerwionce-Leszczynach, w ramach akcji "Razem po zdrowe nawyki", odbyły się bezpłatne konsultacje z terapeutą uzależnień (z Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego) oraz przedstawicielem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Czerwionce-Leszczynach.

Uzależnienie od alkoholu i leków to problem, który dotyka ludzi w każdym wieku, w tym również seniorów. Przyczyn sięgania po używki może być wiele: przejście na emeryturę, zakończenie pracy zawodowej, utrata bliskiej osoby, poczucie osamotnienia, czy niepewność jutra. Są też uzależnienia behawioralne, takie jak zakupoholizm, uzależnienie od telefonu, gier hazardowych (zdrapki, lotto) czy słodyczy.

O wszystkich tych problemach, które nie zawsze dotyczą bezpośrednio Seniorów, ale często członków ich rodzin czy najbliższych sąsiadów, można było porozmawiać ze specjalistą.

Seniorzy otrzymali również informację, gdzie szukać pomocy.

Warsztaty profilaktyczne w Placówkach Wsparcia Dziennego w Czerwionce-Leszczynach

Wychowankowie Placówki Wsparcia Dziennego wzięli udział w warsztatach „…żeby człowiek nie był człowiekowi wilkiem. Empatia kluczem do zrozumienia innych”.

Empatia jest zdolnością do odczuwania stanów psychicznych innych istot (empatia emocjonalna). Empatia to także umiejętność przyjęcia sposobu myślenia innych osób, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość (empatia poznawcza). Empatia stanowi bazę, można wręcz powiedzieć „abecadło” inteligencji emocjonalnej. Oznacza to, że opanowanie tej umiejętności przez dziecko będzie miało ogromny wpływ nie tylko na jego relacje z innymi osobami, ale również na to, jak dobrze będzie sobie radziło w różnych sferach swojego życia.

Przeprowadzone warsztaty miały między innymi na celu:

  • kształtowanie zachowań empatycznych,
  • rozwój skutecznej komunikacji, słuchania i mówienia z empatią,
  • rozwój komunikacji opartej na wzajemnym szacunku i akceptacji,
  • rozwój kompetencji rozwiązywania konfliktów,
  • ćwiczenie rozpoznawania emocji u innych,
  • kształtowanie pozytywnych relacji społecznych,
  • kształtowanie prawidłowych wartości moralnych.