W tegorocznych materiałach dąży się do usystematyzowania wiedzy na temat zagrożeń związanych z używaniem narkotyków lub dopalaczy. Zwraca się również uwagę na wpływ grupy rówieśniczej, co nierzadko z jednej strony wiąże się z eksperymentami z używkami, z drugiej zaś brak akceptacji grupy jest źródłem silnej frustracji w wieku dorastania, która również może pchać w niezdrowe sposoby polepszania sobie samopoczucia. Stara się zatem wyposażyć uczniów w umiejętności konstruktywnego odmawiania.
Ponieważ często uczniowie wskazują, że słyszeli zbyt wiele razy o zagrożeniach związanych z używaniem narkotyków lub dopalaczy i ich chęć oraz możliwość przyjmowania ostrzeżeń jest ograniczona, starano się tak dobrać ćwiczenia w kartach pracy, aby były atrakcyjne dla młodych ludzi. Dla osoby prowadzącej zajęcia przygotowany został specjalny scenariusz, dzięki czemu będzie w stanie sprawnie przeprowadzić zajęcia w grupie.
Cele kampanii:
- diagnoza stanu wiedzy uczniów w zakresie informacji dotyczących narkotyków i dopalaczy,
- poszerzenie wiedzy uczniów na temat szkodliwości narkotyków i dopalaczy oraz ich negatywnego wpływu na dorastający organizm,
- refleksja nad własnym stosunkiem do prób eksperymentowania z narkotykami lub dopalaczami oraz nad sposobem unikania takich sytuacji w przyszłości,
- nabywanie umiejętności poszukiwania zdrowych alternatyw,
- rozszerzenie i dostarczenie uczniom wiedzy o tym, na co zwracać uwagę i w jaki sposób reagować w nagłych sytuacjach ryzykownych oraz wtedy, kiedy uczniowie odczuwają niepokój związany z używaniem przez rówieśników substancji psychoaktywnych,
- przegląd zasobów, które sprzyjają dojrzałości, wzmacniają poczucie własnej wartości i kształtują odporność na niekorzystne wpływy grupy rówieśniczej,
- analiza własnych wartości, celów oraz planów na przyszłość, jako czynnik chroniący przed zachowaniami ryzykownymi,
- budowanie umiejętności odmawiania.